niedziela, 15 lipca 2018

Матрешка

Матрешка, кукла России, кубок мира, Россия, традиционная русская культура, сувенир из России, путешествия, войлочные, войлочные игрушки, сшитые вручную, сшитые из войлока, ручной работы, matrioszka, rosyjska tradycyjna lalka, mundial, Rosja, tradycyjna kultura Rosji, pamiątka z Rosji, podróże, filc, filcowe zabawki, szyte ręcznie, szyte z filcu , ręcznie robione,Matryoshka, muñeca tradicional rusa, Copa del Mundo, Rusia, cultura tradicional rusa, recuerdo de Rusia, viajes, fieltro, juguetes de fieltro, cosidos a mano, cosidos de fieltro, hechos a mano,  Matryoshka, Russian traditional doll, World Cup, Russia, traditional Russian culture, souvenir from Russia, travel, felt, felt toys, hand sewn, sewn from felt, hand-made,

Któż z nas nie zna Matrioszek? Przeuroczych, drewnianych laleczek, które rozkochały w sobie świat. Widziałam już motyw Matrioszki na poduszkach, fartuchach kuchennych, pościeli, ściereczkach, bluzkach, tkaninach (nawet mam taką  w domu i czeka na szycie😍), kubkach, skarpetach i tak mogłabym wymieniać bez końca. Nie znam drugiego symbolu kultury ludowej, który byłby tak bardzo rozchwytywany. W zeszłym roku w Czechach, a dokładniej w Pradze widziałam całe sklepy  z pamiątkami, wypełnione Matrioszkami. Wyobrażacie sobie - symbol kultury rosyjskiej ma swoje sklepy w Czechach ?! Dla mnie jako etnografa to ciekawe zjawisko, godne analizy i rozważań, ale ja mam jedną zasadę : pamiątki związane z kulturą ludową danego kraju zawsze kupuję (lub dostaję w prezencie) tylko  w tym kraju.  No, ale to taka moja wstępna refleksja 😊

Матрешка, кукла России, кубок мира, Россия, традиционная русская культура, сувенир из России, путешествия, войлочные, войлочные игрушки, сшитые вручную, сшитые из войлока, ручной работы, matrioszka, rosyjska tradycyjna lalka, mundial, Rosja, tradycyjna kultura Rosji, pamiątka z Rosji, podróże, filc, filcowe zabawki, szyte ręcznie, szyte z filcu , ręcznie robione,Matryoshka, muñeca tradicional rusa, Copa del Mundo, Rusia, cultura tradicional rusa, recuerdo de Rusia, viajes, fieltro, juguetes de fieltro, cosidos a mano, cosidos de fieltro, hechos a mano,  Matryoshka, Russian traditional doll, World Cup, Russia, traditional Russian culture, souvenir from Russia, travel, felt, felt toys, hand sewn, sewn from felt, hand-made,

W każdym bądź razie ja KOCHAM MATRIOSZKI 😍. Mam do nich słabość od dziecka. Pierwszą dostałam jako prezent od mamy koleżanki z Moskwy. Godzinami rozkładałam i składałam, a ta malutka, ostatnia wzbudzała najwięcej emocji. Do uszycia Matrioszki od dłuższego czasu przymierzałam się, a pomysłów w mojej głowie było bardzo dużo. Przede wszystkim chciałam uszyć Matrioszkę zawieszkę do okna, ale inną niż wszystkie, no  wiecie taką własną wersję.

Матрешка, кукла России, кубок мира, Россия, традиционная русская культура, сувенир из России, путешествия, войлочные, войлочные игрушки, сшитые вручную, сшитые из войлока, ручной работы, matrioszka, rosyjska tradycyjna lalka, mundial, Rosja, tradycyjna kultura Rosji, pamiątka z Rosji, podróże, filc, filcowe zabawki, szyte ręcznie, szyte z filcu , ręcznie robione,Matryoshka, muñeca tradicional rusa, Copa del Mundo, Rusia, cultura tradicional rusa, recuerdo de Rusia, viajes, fieltro, juguetes de fieltro, cosidos a mano, cosidos de fieltro, hechos a mano,  Matryoshka, Russian traditional doll, World Cup, Russia, traditional Russian culture, souvenir from Russia, travel, felt, felt toys, hand sewn, sewn from felt, hand-made,

I w końcu po miesiącu wiedziałam jak ma wyglądać, zgromadziłam potrzebne materiały i zabrałam się do szycia. Skoncentrowałam się przede wszystkim na głowie i ozdobie wokół niej. To ona ma przykuwać uwagę i lśnić.

Матрешка, кукла России, кубок мира, Россия, традиционная русская культура, сувенир из России, путешествия, войлочные, войлочные игрушки, сшитые вручную, сшитые из войлока, ручной работы, matrioszka, rosyjska tradycyjna lalka, mundial, Rosja, tradycyjna kultura Rosji, pamiątka z Rosji, podróże, filc, filcowe zabawki, szyte ręcznie, szyte z filcu , ręcznie robione,Matryoshka, muñeca tradicional rusa, Copa del Mundo, Rusia, cultura tradicional rusa, recuerdo de Rusia, viajes, fieltro, juguetes de fieltro, cosidos a mano, cosidos de fieltro, hechos a mano,  Matryoshka, Russian traditional doll, World Cup, Russia, traditional Russian culture, souvenir from Russia, travel, felt, felt toys, hand sewn, sewn from felt, hand-made,

Stąd piękna, delikatna, śnieżnobiała gipiura, malutkie kryształki, włosy wykonane z przyklejanych pojedynczych pasemek wełny i oczywiście kwiaty, które tak uwielbiam.  Co do włosów, to specjalnie zrobiłam je z wełny, a nie z filcu, by efekt był bardziej naturalny.  Dół Matrioszki jest mniej ozdobiony. Jasny, pastelowy, różowy fartuch i kilka kwiatów.  Matrioszki mają jeszcze pięknie wymalowane usta, ale ja po kilku próbach zrezygnowałam z uszycia ust; jakoś nie współgrały mi z całością. Uznałam, że tak będzie lepiej.

Матрешка, кукла России, кубок мира, Россия, традиционная русская культура, сувенир из России, путешествия, войлочные, войлочные игрушки, сшитые вручную, сшитые из войлока, ручной работы, matrioszka, rosyjska tradycyjna lalka, mundial, Rosja, tradycyjna kultura Rosji, pamiątka z Rosji, podróże, filc, filcowe zabawki, szyte ręcznie, szyte z filcu , ręcznie robione,Matryoshka, muñeca tradicional rusa, Copa del Mundo, Rusia, cultura tradicional rusa, recuerdo de Rusia, viajes, fieltro, juguetes de fieltro, cosidos a mano, cosidos de fieltro, hechos a mano,  Matryoshka, Russian traditional doll, World Cup, Russia, traditional Russian culture, souvenir from Russia, travel, felt, felt toys, hand sewn, sewn from felt, hand-made,

Chciałabym Wam pokazać jeszcze jedną Matrioszkę, bardzo wyjątkową i najpiękniejszą. Dzisiaj kończy się Mundial i dowiemy się kto zostanie Mistrzem Świata w piłce nożnej. Wielu kibiców na całym świecie czeka na ten dzisiejszy mecz. Mój  mąż i starszy syn również uczestniczyli w mundialowym szaleństwie, gdyż w połowie czerwca polecieli do Moskwy na mecz Niemcy - Meksyk.

Матрешка, кукла России, кубок мира, Россия, традиционная русская культура, сувенир из России, путешествия, войлочные, войлочные игрушки, сшитые вручную, сшитые из войлока, ручной работы, matrioszka, rosyjska tradycyjna lalka, mundial, Rosja, tradycyjna kultura Rosji, pamiątka z Rosji, podróże, filc, filcowe zabawki, szyte ręcznie, szyte z filcu , ręcznie robione,Matryoshka, muñeca tradicional rusa, Copa del Mundo, Rusia, cultura tradicional rusa, recuerdo de Rusia, viajes, fieltro, juguetes de fieltro, cosidos a mano, cosidos de fieltro, hechos a mano,  Matryoshka, Russian traditional doll, World Cup, Russia, traditional Russian culture, souvenir from Russia, travel, felt, felt toys, hand sewn, sewn from felt, hand-made,

Zdradzę Wam jednak, że bardziej niż mecz interesowało ich zwiedzanie samej Moskwy, bo to było jedno z marzeń mojego syna. Kilka męskich dni w tej przepięknej stolicy moi panowie spędzili bardzo intensywnie. Większość najważniejszych atrakcji zwiedzili, chociaż z powodu mundialu niektóre były niedostępne dla turystów (kwestie bezpieczeństwa). Mojemu mężowi najbardziej spodobały się parki,

Матрешка, кукла России, кубок мира, Россия, традиционная русская культура, сувенир из России, путешествия, войлочные, войлочные игрушки, сшитые вручную, сшитые из войлока, ручной работы, matrioszka, rosyjska tradycyjna lalka, mundial, Rosja, tradycyjna kultura Rosji, pamiątka z Rosji, podróże, filc, filcowe zabawki, szyte ręcznie, szyte z filcu , ręcznie robione,Matryoshka, muñeca tradicional rusa, Copa del Mundo, Rusia, cultura tradicional rusa, recuerdo de Rusia, viajes, fieltro, juguetes de fieltro, cosidos a mano, cosidos de fieltro, hechos a mano,  Matryoshka, Russian traditional doll, World Cup, Russia, traditional Russian culture, souvenir from Russia, travel, felt, felt toys, hand sewn, sewn from felt, hand-made,

syn zachwycał się Muzeum Kosmosu, 

Матрешка, кукла России, кубок мира, Россия, традиционная русская культура, сувенир из России, путешествия, войлочные, войлочные игрушки, сшитые вручную, сшитые из войлока, ручной работы, matrioszka, rosyjska tradycyjna lalka, mundial, Rosja, tradycyjna kultura Rosji, pamiątka z Rosji, podróże, filc, filcowe zabawki, szyte ręcznie, szyte z filcu , ręcznie robione,Matryoshka, muñeca tradicional rusa, Copa del Mundo, Rusia, cultura tradicional rusa, recuerdo de Rusia, viajes, fieltro, juguetes de fieltro, cosidos a mano, cosidos de fieltro, hechos a mano,  Matryoshka, Russian traditional doll, World Cup, Russia, traditional Russian culture, souvenir from Russia, travel, felt, felt toys, hand sewn, sewn from felt, hand-made,

a ja w prezencie dostałam przepiękną Matrioszkę, którą oczywiście od razu rozłożyłam 😀,

Матрешка, кукла России, кубок мира, Россия, традиционная русская культура, сувенир из России, путешествия, войлочные, войлочные игрушки, сшитые вручную, сшитые из войлока, ручной работы, matrioszka, rosyjska tradycyjna lalka, mundial, Rosja, tradycyjna kultura Rosji, pamiątka z Rosji, podróże, filc, filcowe zabawki, szyte ręcznie, szyte z filcu , ręcznie robione,Matryoshka, muñeca tradicional rusa, Copa del Mundo, Rusia, cultura tradicional rusa, recuerdo de Rusia, viajes, fieltro, juguetes de fieltro, cosidos a mano, cosidos de fieltro, hechos a mano,  Matryoshka, Russian traditional doll, World Cup, Russia, traditional Russian culture, souvenir from Russia, travel, felt, felt toys, hand sewn, sewn from felt, hand-made,

Матрешка, кукла России, кубок мира, Россия, традиционная русская культура, сувенир из России, путешествия, войлочные, войлочные игрушки, сшитые вручную, сшитые из войлока, ручной работы, matrioszka, rosyjska tradycyjna lalka, mundial, Rosja, tradycyjna kultura Rosji, pamiątka z Rosji, podróże, filc, filcowe zabawki, szyte ręcznie, szyte z filcu , ręcznie robione,Matryoshka, muñeca tradicional rusa, Copa del Mundo, Rusia, cultura tradicional rusa, recuerdo de Rusia, viajes, fieltro, juguetes de fieltro, cosidos a mano, cosidos de fieltro, hechos a mano,  Matryoshka, Russian traditional doll, World Cup, Russia, traditional Russian culture, souvenir from Russia, travel, felt, felt toys, hand sewn, sewn from felt, hand-made,

oraz matrioszkę brelok i piękną dziewczynę w tradycyjnym nakryciu głowy.

Матрешка, кукла России, кубок мира, Россия, традиционная русская культура, сувенир из России, путешествия, войлочные, войлочные игрушки, сшитые вручную, сшитые из войлока, ручной работы, matrioszka, rosyjska tradycyjna lalka, mundial, Rosja, tradycyjna kultura Rosji, pamiątka z Rosji, podróże, filc, filcowe zabawki, szyte ręcznie, szyte z filcu , ręcznie robione,Matryoshka, muñeca tradicional rusa, Copa del Mundo, Rusia, cultura tradicional rusa, recuerdo de Rusia, viajes, fieltro, juguetes de fieltro, cosidos a mano, cosidos de fieltro, hechos a mano,  Matryoshka, Russian traditional doll, World Cup, Russia, traditional Russian culture, souvenir from Russia, travel, felt, felt toys, hand sewn, sewn from felt, hand-made,

Jest jeszcze wzór do haftu krzyżykowego rosyjskiej firmy PANNA, oczywiście Matrioszka, ale ją pokażę Wam jak wyhaftuję 😊. Mam nadzieję, że nie zanudziłam Was moimi Matrioszkami, ale ich urok jest ogromny i cieszę się, że  w końcu mogłam się nimi z Wami podzielić.  Ciekawa jestem czy będziecie oglądać dzisiejszy mecz? Ja na pewno, bo jestem bardzo ciekawa kto wygra.
Swój dzisiejszy post kończę tym wymownym zdjęciem zrobionym w Moskwie i do zobaczenia!

Матрешка, кукла России, кубок мира, Россия, традиционная русская культура, сувенир из России, путешествия, войлочные, войлочные игрушки, сшитые вручную, сшитые из войлока, ручной работы, matrioszka, rosyjska tradycyjna lalka, mundial, Rosja, tradycyjna kultura Rosji, pamiątka z Rosji, podróże, filc, filcowe zabawki, szyte ręcznie, szyte z filcu , ręcznie robione,Matryoshka, muñeca tradicional rusa, Copa del Mundo, Rusia, cultura tradicional rusa, recuerdo de Rusia, viajes, fieltro, juguetes de fieltro, cosidos a mano, cosidos de fieltro, hechos a mano,  Matryoshka, Russian traditional doll, World Cup, Russia, traditional Russian culture, souvenir from Russia, travel, felt, felt toys, hand sewn, sewn from felt, hand-made,












22 komentarze:

  1. Śliczna kolekcja, ale własnoręcznie zrobiona matrioszka pewnie cieszy najbardziej. Śliczna praca.:) Pozdrawiam serdecznie!:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję 😙 Moja filcowa wisi już w oknie 😊

      Usuń
  2. Ależ ja kocham matrioszki - to były jedyne laleczki, którymi bawiłam się w dzieciństwie, innych nie uznawałam. Twoja filcowa jest urocza - wszystko mi się w niej podoba i kolorki i dodatki i ta cudowna, niewinna twarzyczka - siedzę i podziwiam :-) Pozdrawiam wakacyjnie!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję bardzo 😙 No to widzę, że Matrioszki nas łączą 😉. Pozdrawiam serdecznie!

      Usuń
  3. Do Matrioszek miałam słabość od zawsze:))) I tak jak Ty - lubię pamiątki z danego kraju, więc Matrioszki jeszcze nie mam. (Kupiłam w zeszłym roku w Bułgarii dwa magnesy Matrioszki, ale rozdałam;))
    Do Rosji prawie pojechałam. Wszystko łącznie z wizą już miałam załatwione... i wówczas pojawiła się okazja wyjazdu do UK:) i tak oto tu jestem;)

    A teraz co do Twojej pracy - PRZECUDNA!!!! Wszystko dobrane idealnie i zachwyca kawałek po kawałeczku:)

    Miło, że chłopaki o Tobie pomyśleli. Fajne prezenty:)))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję :)) No tak, nigdy nie wiemy co nam życie przyniesie :) My planujemy, a ono swoje :). Pozdrawiam!

      Usuń
  4. Śliczna jest ta MATRIOSZKA. Nie mogę oderwać od niej wzroku. Kolory świetne😍😍😍😍😍😍😍

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję Joasiu :))) Może Ciebie zainspiruje? Ciekawa jestem jakby wyglądała w twoim wydaniu:)) Pozdrawiam i moc uścisków!:)

      Usuń
  5. Wow!! The doll is so stunning!! I love the lace and gems and flowers you added!! It's so gorgeous!! And what beautiful pictures, too!! Have a great day!! Big hugs :)

    Lisa
    A Mermaid's Crafts

    OdpowiedzUsuń
  6. Tak! Mnie również matrioszki kojarzą się z dzieciństwem. Ja swoją miałam "po bracie" i niestety była niekompletna. Braciszek gdzieś dwie ze środeczka zgubił, ale i tak cieszyły:)
    Twoja własnołapkowa jest śliczna! Bardzo mi się podoba:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję :). Mnie zawsze cieszyła ta najmniejsza, a ta z dzieciństwa miała taką malutką futrzaną czuprynkę :)) Szkoda, że jej już nie mam :( Pozdrawiam!

      Usuń
  7. I ja kojarzę Matrioszki z dzieciństwem, były u mojej Babci. Zwykle gdy u niej byłam, to też je rozkładałam i składałam w kółko. ;)
    Śliczne prezenty dostałaś!
    A Twoja wersja Matrioszki jest po prostu cudna!

    OdpowiedzUsuń
  8. Bardzo udana ta Twoja matrioszka!
    Oczywiście też w dzieciństwie bawiłam się tymi laleczkami, mają swój urok ☺

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zdecydowanie mają urok :) Dziękuję Aniu za miły komentarz i pozdrawiam!

      Usuń
  9. Matrioszki to takie wspomnienie dzieciństwa. Miałam taką rozkładaną matrioszkową rodzinkę :) Twoje szyjątko jest przepiękne :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Urocza Twoja matrioszka! Zachwycam się jej wyglądem. A prezentów bardzo Ci gratuluję i pozdrawiam z zalanego deszczem Krakowa:))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Alinko! Pozdrawiam i oby pogoda poprawiła się, chociaż w Warszawie też pada.

      Usuń
  11. Śliczna Matrioszka!!! Te które dostałaś też fajne :)

    OdpowiedzUsuń

Moi Drodzy! Bardzo dziękuję Wam za obecność, a także każdy życzliwy komentarz, który sprawia mi ogromną radość oraz motywuje do dalszego blogowania i tworzenia :).