poniedziałek, 21 stycznia 2019

SKARPETKOWA BABCIA.

Dziś jest Dzień Babci. Jedno z najpiękniejszych świąt w kalendarzu. Babcia to najfajniejsza instytucja jaka może istnieć. Dlatego dzisiejszy wpis dedykuje wszystkim Babciom  zaglądającym na mojego bloga. Kochane Babcie to dla was ta laleczka - SKARPETKOWA BABCIA :

skarpetkowa lalka, lalka ze skarpetki, lalka ręcznie szyta, zabawki ze skarpetki, skarpetkowe zabawki, lalka szmaciana, Dzień Babci, prezent na Dzień Babci, prezent ręcznie robiony dla babci, lalka babcia, perły, wełniana chusta, styczeń, 21 styczeń, święto dziadków, sock doll, doll with socks, hand-sewn doll, toys with socks, socks toys, rag doll, Grandma's Day, grandma's day gift, gift hand made for grandma, grandma doll, pearls, woolen scarf, January, January 21, grandparents' holiday , muñeca de calcetín, muñeca con calcetines, muñeca cosida a mano, juguetes con medias, juguetes de calcetines, muñeca de trapo, Día de la abuela, regalo del día de la abuela, regalo hecho a mano para la abuela, muñeca de la abuela, perlas, bufanda de lana, enero, 21 de enero, fiesta de los abuelos , Sockenpuppe, Puppe mit Socken, handgenähte Puppe, Spielzeug mit Socken, Socken Spielzeug, Stoffpuppe, Omas Day, Omas Day Geschenk, Geschenk für Oma, Oma Puppe, Perlen, Wollschal, Januar, 21. Januar, Urlaub der Großeltern , кукла-носок, кукла с носками, кукла ручной работы, игрушки с носками, игрушки-носки, тряпичная кукла, день бабушки, подарок на день бабушки, подарок ручной работы для бабушки, кукла бабушки, жемчуг, шерстяной шарф, 21 января, праздник бабушек и дедушек ,

Pomysł na jej uszycie zrodził się spontanicznie w trakcie mojej walki z choróbskiem. Czekałam tylko cierpliwie by odzyskać siły i zrealizować swoją wizję. Skarpetkowa babcia jest nieduża, ale ma ogromne serce - zresztą jak każda babcia 💗.  Ta laleczka to symbol mojej wizji babci - ciepłej, pogodnej, troskliwej, mającej zawsze czas dla wnuków, kochającej bezgranicznie, oddanej, takiej która zawsze pocieszy,  przytuli i nie wiadomo skąd bierze tyle siły!

skarpetkowa lalka, lalka ze skarpetki, lalka ręcznie szyta, zabawki ze skarpetki, skarpetkowe zabawki, lalka szmaciana, Dzień Babci, prezent na Dzień Babci, prezent ręcznie robiony dla babci, lalka babcia, perły, wełniana chusta, styczeń, 21 styczeń, święto dziadków, sock doll, doll with socks, hand-sewn doll, toys with socks, socks toys, rag doll, Grandma's Day, grandma's day gift, gift hand made for grandma, grandma doll, pearls, woolen scarf, January, January 21, grandparents' holiday , muñeca de calcetín, muñeca con calcetines, muñeca cosida a mano, juguetes con medias, juguetes de calcetines, muñeca de trapo, Día de la abuela, regalo del día de la abuela, regalo hecho a mano para la abuela, muñeca de la abuela, perlas, bufanda de lana, enero, 21 de enero, fiesta de los abuelos , Sockenpuppe, Puppe mit Socken, handgenähte Puppe, Spielzeug mit Socken, Socken Spielzeug, Stoffpuppe, Omas Day, Omas Day Geschenk, Geschenk für Oma, Oma Puppe, Perlen, Wollschal, Januar, 21. Januar, Urlaub der Großeltern , кукла-носок, кукла с носками, кукла ручной работы, игрушки с носками, игрушки-носки, тряпичная кукла, день бабушки, подарок на день бабушки, подарок ручной работы для бабушки, кукла бабушки, жемчуг, шерстяной шарф, 21 января, праздник бабушек и дедушек ,

Ale skarpetkowa babcia to również elegantka, bo wiadomo w każdym wieku trzeba o siebie dbać. Stąd perły nadające szyku niczym Chanel, gipiurowy fartuszek, chusta nonszalancko zapięta na dopasowany kolorystycznie guziczek i czerwony kwiatuszek u dołu kraciastej spódnicy. Ale, że babcia to marzycielka więc i kwiat znalazł się we włosach by przypominał romantyczne spacery z dziadkiem i chwile pełne miłosnych wzruszeń. Oj myślę, że niejedna babcia czytając to  uśmiechnęła się gdyż odżyły piękne wspomnienia... a przynajmniej życzyłabym sobie tego.

skarpetkowa lalka, lalka ze skarpetki, lalka ręcznie szyta, zabawki ze skarpetki, skarpetkowe zabawki, lalka szmaciana, Dzień Babci, prezent na Dzień Babci, prezent ręcznie robiony dla babci, lalka babcia, perły, wełniana chusta, styczeń, 21 styczeń, święto dziadków, sock doll, doll with socks, hand-sewn doll, toys with socks, socks toys, rag doll, Grandma's Day, grandma's day gift, gift hand made for grandma, grandma doll, pearls, woolen scarf, January, January 21, grandparents' holiday , muñeca de calcetín, muñeca con calcetines, muñeca cosida a mano, juguetes con medias, juguetes de calcetines, muñeca de trapo, Día de la abuela, regalo del día de la abuela, regalo hecho a mano para la abuela, muñeca de la abuela, perlas, bufanda de lana, enero, 21 de enero, fiesta de los abuelos , Sockenpuppe, Puppe mit Socken, handgenähte Puppe, Spielzeug mit Socken, Socken Spielzeug, Stoffpuppe, Omas Day, Omas Day Geschenk, Geschenk für Oma, Oma Puppe, Perlen, Wollschal, Januar, 21. Januar, Urlaub der Großeltern , кукла-носок, кукла с носками, кукла ручной работы, игрушки с носками, игрушки-носки, тряпичная кукла, день бабушки, подарок на день бабушки, подарок ручной работы для бабушки, кукла бабушки, жемчуг, шерстяной шарф, 21 января, праздник бабушек и дедушек ,

A kto powiedział, że babcia nie może mieć modnej fryzury w postaci burzy cudownych loków? Wizyta u fryzjera obowiązkowo!!! Moja skarpetkowa babcia już z samego rana zaliczyła salon piękności i efekt widać na zdjęciu poniżej:

skarpetkowa lalka, lalka ze skarpetki, lalka ręcznie szyta, zabawki ze skarpetki, skarpetkowe zabawki, lalka szmaciana, Dzień Babci, prezent na Dzień Babci, prezent ręcznie robiony dla babci, lalka babcia, perły, wełniana chusta, styczeń, 21 styczeń, święto dziadków, sock doll, doll with socks, hand-sewn doll, toys with socks, socks toys, rag doll, Grandma's Day, grandma's day gift, gift hand made for grandma, grandma doll, pearls, woolen scarf, January, January 21, grandparents' holiday , muñeca de calcetín, muñeca con calcetines, muñeca cosida a mano, juguetes con medias, juguetes de calcetines, muñeca de trapo, Día de la abuela, regalo del día de la abuela, regalo hecho a mano para la abuela, muñeca de la abuela, perlas, bufanda de lana, enero, 21 de enero, fiesta de los abuelos , Sockenpuppe, Puppe mit Socken, handgenähte Puppe, Spielzeug mit Socken, Socken Spielzeug, Stoffpuppe, Omas Day, Omas Day Geschenk, Geschenk für Oma, Oma Puppe, Perlen, Wollschal, Januar, 21. Januar, Urlaub der Großeltern , кукла-носок, кукла с носками, кукла ручной работы, игрушки с носками, игрушки-носки, тряпичная кукла, день бабушки, подарок на день бабушки, подарок ручной работы для бабушки, кукла бабушки, жемчуг, шерстяной шарф, 21 января, праздник бабушек и дедушек ,

Kochane Babcie, życzę Wam przede wszystkim dużo zdrowia!!! Dbajcie o siebie, badajcie się bo dla wnuków jesteście całym światem!!! Nie zapominajcie nigdy o sobie, bo małe przyjemności i te większe również Wam się należą!! Cieszcie się życiem i zapomnijcie o smutkach. Bądźcie radosne! Dzielcie się swoją miłością, wiedzą i doświadczeniem. Niech nigdy nie braknie Wam siły i miłości, którą otaczacie wnuki.  Pamiętajcie jesteście niezastąpione i jedyne w swoim rodzaju! 
Mam nadzieję, że każdy wnuczek i wnusia pamiętają o Was i już z samego rana napływają piękne życzenia!! Bo zasługujecie na wszystko co najlepsze!

skarpetkowa lalka, lalka ze skarpetki, lalka ręcznie szyta, zabawki ze skarpetki, skarpetkowe zabawki, lalka szmaciana, Dzień Babci, prezent na Dzień Babci, prezent ręcznie robiony dla babci, lalka babcia, perły, wełniana chusta, styczeń, 21 styczeń, święto dziadków, sock doll, doll with socks, hand-sewn doll, toys with socks, socks toys, rag doll, Grandma's Day, grandma's day gift, gift hand made for grandma, grandma doll, pearls, woolen scarf, January, January 21, grandparents' holiday , muñeca de calcetín, muñeca con calcetines, muñeca cosida a mano, juguetes con medias, juguetes de calcetines, muñeca de trapo, Día de la abuela, regalo del día de la abuela, regalo hecho a mano para la abuela, muñeca de la abuela, perlas, bufanda de lana, enero, 21 de enero, fiesta de los abuelos , Sockenpuppe, Puppe mit Socken, handgenähte Puppe, Spielzeug mit Socken, Socken Spielzeug, Stoffpuppe, Omas Day, Omas Day Geschenk, Geschenk für Oma, Oma Puppe, Perlen, Wollschal, Januar, 21. Januar, Urlaub der Großeltern , кукла-носок, кукла с носками, кукла ручной работы, игрушки с носками, игрушки-носки, тряпичная кукла, день бабушки, подарок на день бабушки, подарок ручной работы для бабушки, кукла бабушки, жемчуг, шерстяной шарф, 21 января, праздник бабушек и дедушек ,

Niestety nie mam już możliwości złożyć życzeń swojej babci więc jak co roku zapalę znicza i ze łzą w oku pomyślę o niej i o tym jaka była wspaniała i jedyna w swoim rodzaju ...

                                                                                                                           
                                                                                                                              Moc uścisków, Justyna

88 komentarzy:

  1. Zyczenia przepiękne !!!! Dziękuję, bo jestem babcią cudownych wnuków-kocham ich bezgranicznie, a na każdym kroku czuję , że oni też. To moje dwa SZCZESCIA!!!!!
    Skarpetkowa babcia śliczna-szykowna, no i pierwszy raz głowa cała w piekmych lokach. Jak ty to robisz ,że
    wszystko to co chcesz przekazać uwydatnia się w Twoich lalkach!!??




    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuje Kochana bardzo :)) Tak pięknie piszesz o wnukach, jesteś zapewne najwspanialszą babcią na świecie :)))). Co do lalek to nigdy nie wiem jak one będą wyglądać ostatecznie, wszystko wychodzi podczas szycia :)) Buziaki!

      Usuń
  2. Śliczniutka ta Babcia 😍
    Pozdrowienia, Justynko! 😘

    OdpowiedzUsuń
  3. O jaka cudna babuleńka... chciałabym tak wyglądać na starość (o ile dożyję) pięknie i szykownie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Lidziu!!! Myślę, że będziesz jeszcze piękniejsza :)) I nawet nie zakładaj czarnego scenariusza, ja zawsze powtarzam, że będę żyła ponad 100 lat :))). Optymizm to podstawa :)) Buziaki!

      Usuń
  4. Babcia jak malowana:) Ja swojej już nie mam... Teraz już pozostały tylko Babcie moich dzieci.
    Buziaki

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To tak jak u mnie Gosiu. I brakuje mi moich babć, teraz dopiero byłoby fajnie jak już jestem dorosła. Ściskam mocno!!

      Usuń
  5. Prawdziwa z niej babcia - kochana :) Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  6. She is a lovely doll, Justyna!
    I find him adorable with his sweet expression.
    A hug from Seville.

    OdpowiedzUsuń
  7. Piękna babcia! Świetnie się trzyma jak na swój wiek ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Kochana :)) To babcia, która bardzo o siebie dba :))). Uściski!

      Usuń
  8. Justynko, piękne słowa i skarpetkowa Babcia:))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Basieńko bardzo :)). Serdeczności posyłam!

      Usuń
  9. Piękny wpis :) Babcia idealna :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję :)) Ogromnie mi miło, że podoba się wszystko :)) Miłego dnia!

      Usuń
  10. Cudna ta babunia a fryzura mnie zauroczyła.
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję ślicznie Aniu :). Dokładnie takie loki miała moja babcia więc to ona mnie zainspirowała :)) Buziaki!

      Usuń
  11. Znów cudowna lala. Te detale, szczegóły - bardzo,bardzo gratuluję

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bożenko dziękuje bardzo za miłe słowa :)). Uściski!

      Usuń
  12. Dziękuje za życzonka jako Babcia z rocznym doświadczeniem, wspaniałe to uczucie być babcią, wczoraj świętowałam z moją Kornelcią. A dzisiaj podobnie jak ty ze wzruszeniem wspominam moją kochana babcię :) Pozdrowionka gorące Justynko

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Violuś to wspaniale, że masz już wnusię :)) Gratuluję!! Ja nie jestem jeszcze babcią, ale mam nadzieję, że kiedyś będę :))) Buziaczki Kochana!

      Usuń
  13. Rewelacyjna babcia! Ne jestem babcią i nigdy nie będę, ale jako wnuczka stwierdzam, że u mnie trochę przewrotnie, moją babcią był... mój dziadek. Dlatego zapytam, czy jutro będzie skarpetkowy dziadziuś?;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Justynko dziękuję bardzo!! Niestety dziadka nie uszyłam, ale wiesz co dałaś mi zadanie i pomyślę nad męską wersją lalki :)) W sumie to już od dawna bliscy namawiają mnie nad lalką w męskim wydaniu. Muszę tylko mieć pomysł... Uściski!

      Usuń
  14. Twoja 👵 jest genialna!
    Bardzo mi się podoba :-)

    OdpowiedzUsuń
  15. Wszystkie babcie są mile, cieple itp z tym nie do końca się zgadzam wszak Babcia Jagoda zwana babą Jagą miewa swoje naśladowczynie ;)) Twoja laleczka jest cudna jak większość babć na tym świecie tak więc i ja dołączam się do życzeń:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hahahaha, zapomniałam o tej drugiej wersji babci :))) Kurka, a może kiedyś spróbuje uszyć tą mniej życzliwą wersję :)))). Dziękuję Lucynko za miłe słowa :)) Buziaki!

      Usuń
  16. Piękna! Wypisz, wymaluj, Babcia jak żywa:) Fryzurka, minka, strój - to wszystkie cechy prawdziwej babci:) Trzeba mieć nie lada zdolności aby uchwycić te wszystkie detale i taką babcię stworzyć.
    Ściskam mocno!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bożenko bardzo dziękuję Kochana i za te cudowne słowa przesyłam milion buziaków i uścisków!!!:))

      Usuń
  17. Cudownie piękna babcia. Te jej rumieńce i wyraz twarzy. Przecudna. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Aguś dziękuję Tobie bardzo :))) Ciesze się, że tak bardzo podoba się :)) Uściski!

      Usuń
  18. Justynko, przeurocza babcia, aż bije od niej ciepło i serdeczność. Ja za moje obie babcie mogę się już tylko modlić, a jednej z nich nawet nie pamiętam, bo zmarła, gdy miałam kilka miesięcy.
    Serdeczne uściski, kochana.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Małgosiu Droga dziękuję ślicznie!! Ja nie poznałam drugiego dziadka, bo zmarł jak moja mama była ze mną w ciąży :(( A szkoda bo przez całe życie zastanawiam się jaki on był i czy byłby wspaniałym dziadkiem :(. Dlatego nie rozumiem jak niektórzy ograniczają lub zabraniają kontaktu z dziadkami. Buziaczki!

      Usuń
  19. Wspaniała! Bardzo jest podobna do mojej Babci Tosi, która to właśnie zaszczepiła we mnie miłość do drutów i szydełka :). A potem wykazywała się wielką cierpliwością podczas mojej nauki ;).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kasiu dziękuje!!! Babcia przekazała Tobie piękną umiejętność, bo podziwiam Twoje prace i staranność ich wykonania. Miałaś cudowną babcię! Uściski!

      Usuń
  20. O raju, jaka czaderska babcia :) ależ Ty jesteś pomysłowa :) ja jeszcze nie jestem babcią ale kiedyś tam mam nadzieję, ze wnuki będą pamiątać :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Aguś!! Ja też nie jestem jeszcze babcią, ale również mam cichą nadzieję, że kiedyś tam w przyszłości nie zapomną o mnie :)). Buziaczki!

      Usuń
  21. Babcia - -ciepła, dobra i kochana! Do takiej tylko się tulić :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj tak Małgosiu, zdecydowanie :)) Serdeczności posyłam!

      Usuń
  22. Po prostu CUDNA BABCIA!!!
    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  23. O, jakie piękne życzenia! Dziękuję! Skarpetowa babcia-elegantka jest cudna.
    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Dorotko i cieszę się, że życzenia spodobały się :)) Każda babcia jest wyjątkowa i nie ma co ukrywać tego :)) Uściski!

      Usuń
  24. Och, jaka słodka babuleńka :)
    Śliczniusia :)
    Pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
  25. O jej aż mi się "japa" śmieje :D Cudna babuleńka i jaka elegancka. Moje babcie też już u Aniołów, ale mam cudowną zastępczą babcię, którą bardzo, bardzo kocham. Pozdrawiam Justynko serdecznie. "Zrobiłaś" mi dzień :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się cieszę Moniczko :)). Już następne święto spędzisz z wnusiem :))) Fajnie, że masz chociaż jeszcze zastępczą babcię. Miłego dnia Kochana!

      Usuń
  26. Pięknie opisałaś przymioty babci... moja taka właśnie była. Też niestety już jej nie ma wśród nas i jak Ty zapalę jej znicze już w sobotę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A i oczywiście skarpeciana babunia jest FANTASTYCZNA!

      Usuń
    2. Dziękuję bardzo Uleńko!! Moja babcia właśnie taka była i okropnie za nią tęsknie!! Miłego dnia kochana!

      Usuń
  27. Perły u babci obowiązkowe:))) Cudna skarpetkowa babcia! Justynko, jesteś niesamowita! Dziadek też powstanie?
    :)))
    Uściski

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuje Izuniu!!! Moja babcia lubiła perły więc tak jakoś mi się skojarzyły ze strojem mądrej życiowo kobiety :)) Niestety dziadek nie powstał :(, ale pomyślę nad lalką w męskim wydaniu. Może coś wymyślę :)). Buziaczki!

      Usuń
  28. Your grandmother doll is so beautiful!! I love her!! You've decorated her so beautifully!! Have a great day!! Big hugs :)

    Lisa
    A Mermaid's Crafts

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Thank you Lisa very much :)) Big hugs and have a nice day!:)

      Usuń
  29. Prawdziwa, skarpetkowa babcia 😉
    Przepiękne loki jej podarowałaś i w ogóle cała jest cudowna!

    OdpowiedzUsuń
  30. Babcia jak malowanie! Dziękuję Ci za piękny post:) Jestem babcią, mam nadzieję że taką o jakiej piszesz.
    Pozdrawiam Justynko:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie ma za co Aniu :)) Myślę, że jesteś cudowną babcią, nawet lepszą niż ta o której piszę :)) Buziaczki!

      Usuń
  31. Cudna babunia. Fryzurę ma niesamowitą! Pozdrawiam :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kasiu bardzo dziękuję :)) Moja babcia miała podobną, trwała i loki obowiązkowo :)) Uściski!

      Usuń
  32. Cudowna ta babcia :) Bardzo fajne ma włosy i w ogóle z niej wielka elegantka :) Bardzo mi się podoba Justynko!

    OdpowiedzUsuń
  33. "Perły nadające szyku niczym Chanel" są naprawdę genialne i piękne! Jak zresztą, cała skarpetkowa babunia. Przecudowna wizja babci i niezwykle porusza to zdanie, gdy przeczyta się także koniec Twojego wpisu.
    I także przepiękne życzenia dla wszystkich babć i zgadzam się, że one dla wnuków są całym światem! I genialne ma włosy babunia, nikt nie powiedział, że nie może mieć modnej fryzury! Przesyłam dużo ciepła:)

    OdpowiedzUsuń
  34. Babcią jeszcze nie jestem i się na razie nie zanosi;-) ale bardzo bym chciała być taką babcią jaką opisałaś i pokazałaś, bo tak wspominam też moje kochane babcie. Pozdrawiam:-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję bardzo Olu :) Moje babcie właśnie takie były i dzięki nim mam wspaniałe wspomnienia :)) Uściski posyłam!

      Usuń
  35. Jak zwykle ekstra, a fryzura naprawdę jak mojej babci, tej, co też już jest w lepszym świecie. Ale mam jeszcze babcię, ma 93,5 🙂 i jest już podwojną prababcią, tj. jej wnuk ma już swojego syna 😀

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Aniu dziękuję bardzo i niesamowite, że masz jeszcze babcię!!! Cudownie i aż zazdroszczę Tobie, ja bym wiele oddala by babcia jeszcze z nami była :(. Buziaki!

      Usuń
  36. Prześliczna babcia,super wykonanie.

    OdpowiedzUsuń
  37. Fantastyczna ta Twoja babcia:) Miło było mi Cię gościć. Zapraszam ponownie. Zostaję u Ciebie:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Marzenko dziękuje za rewizytę :)) Bardzo się cieszę, że trafiłam do Ciebie :)). Uściski!

      Usuń
  38. Ale fajna babcia! Sympatyczna, elegancka i bez zmarszczek. Może bajki nie opowie, no ale od czego jest wyobraźnia;-) Pozdrawiam gorąco:-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Karolinko :)) Moja babcia przeszło pełny lifting, a może to geny :))) Buziaki!

      Usuń
  39. Cudowna ta babcia! Justyno, jesteś niesamowita!

    OdpowiedzUsuń
  40. Ma w sobie pozytywną "babciną" energię! :) twoja laleczka to taka esencja każdej babci ;) ;) ;)

    OdpowiedzUsuń

Moi Drodzy! Bardzo dziękuję Wam za obecność, a także każdy życzliwy komentarz, który sprawia mi ogromną radość oraz motywuje do dalszego blogowania i tworzenia :).