wtorek, 26 marca 2019

Dziewczyna z Lubelszczyzny

Witajcie Kochani! Dzisiaj przeniosę Was na Lubelszczyznę, a to za sprawą kolejnego wyzwania z cyklu "Podróże małe i duże - Lubelszczyzna" na blogu Art - Piaskownica (TUTAJ)


To piękny, inspirujący, zróżnicowany kulturowo region, ale jako miłośniczka folkloru i tym razem postawiłam na strój ludowy lepiąc z masy solnej folkową "Dziewczynę z Lubelszczyzny". 

Strój ludowy, polski strój ludowy, strój ludowy krzczonowski, krzczonowski strój ludowy, Lubelszczyzna, folklor Lubelszczyzny, strój ludowy Lubelszczyzny, masa solna, figurka z masy solnej, ludowa figurka  z masy solnej,

Lepiło się przyjemnie i troszkę szybciej niż Góralkę (KLIK), ale malowanie mogę określić tylko tak 😱😱😱. Zanim jednak ulepiłam figurkę przez trzy dni przeglądałam Atlas Polskich Strojów Ludowych i kolorowe zdjęcia zespołów folklorystycznych z Lubelszczyzny, ba nawet zajrzałam na stronę Muzeum Lubelskiego. Dokładnie czytałam o różnych strojach z Lubelszczyzny, ich genezie, znaczeniu itp.  I wiecie co? Im dłużej szukałam inspiracji tym bardziej dołowałam się. Aż w końcu podjęłam decyzję, że będzie to strój krzczonowski - zwany potocznie lubelskim, najbardziej znany strój Lubelszczyzny. Zakochałam się w jego "energii", fasonie i tej obłędnej zapasce oraz w pięknych koralach 😍. A do tego cudowne kolory, mnóstwo kolorów - aż buzia sama się uśmiecha.

Strój ludowy, polski strój ludowy, strój ludowy krzczonowski, krzczonowski strój ludowy, Lubelszczyzna, folklor Lubelszczyzny, strój ludowy Lubelszczyzny, masa solna, figurka z masy solnej, ludowa figurka  z masy solnej,

Od połowy XIX wieku do okresu międzywojennego strój ten ulegał licznym przeobrażeniom, również w zakresie haftów na koszuli. Zaczęły pojawiać się nowe kolory (żółty, niebieski), a tradycyjne ściegi wypierały te krzyżykowe (ŹRÓDŁO).

Strój ludowy, polski strój ludowy, strój ludowy krzczonowski, krzczonowski strój ludowy, Lubelszczyzna, folklor Lubelszczyzny, strój ludowy Lubelszczyzny, masa solna, figurka z masy solnej, ludowa figurka  z masy solnej,

Po stroju można było odczytać stan cywilny kobiety. Starsze gospodynie ubierały się inaczej niż młode, niezamężne dziewczyny. Dotyczyło to także nakrycia głowy. Panny chodziły z "gołymi głowami", zaplatały warkocze i często wplatały we włosy wstążki oraz przypinały kwiaty bądź spinki. 

Strój ludowy, polski strój ludowy, strój ludowy krzczonowski, krzczonowski strój ludowy, Lubelszczyzna, folklor Lubelszczyzny, strój ludowy Lubelszczyzny, masa solna, figurka z masy solnej, ludowa figurka  z masy solnej,

Kochani, więcej informacji i ciekawostek na temat krzczonowskiego stroju ludowego znajdziecie TUTAJ, a ja jeszcze wspomnę o malowaniu. Bałam się go jak przysłowiowego ognia. Przerażały mnie te detale i paski. Podeszłam jednak do zadania spokojnie, rozłożyłam pracę na kilka dni i jakoś dałam radę. Lakierowanie całości pięknie podkreśliło żywe kolory i ożywiło figurkę. Oczywiście widzę wiele niedociągnięć których poprawić już nie mogę, ale nie będę narzekała.

Strój ludowy, polski strój ludowy, strój ludowy krzczonowski, krzczonowski strój ludowy, Lubelszczyzna, folklor Lubelszczyzny, strój ludowy Lubelszczyzny, masa solna, figurka z masy solnej, ludowa figurka  z masy solnej,

Moi Drodzy zapewne zauważyliście, że u tej figurki są inne dłonie niż w poprzednich modelach. To na prośbę starszego syna ćwiczę 😉. Póki co z marnym efektem, ale nie poddaje się - następnym razem wyjdą równiejsze i gładsze.

Marzec dobiega końca. Czas leci jak szalony. Jeszcze pamiętam jak zaczęłam pisać bloga i swój pierwszy wpis, a tu już dzisiaj dokładnie 100 post. Nawet nie wiem, kiedy to zleciało.  Dziękuję, że byliście i jesteście ze mną. Mam cichą nadzieję, że będziecie również przez kolejne dni, miesiące, a może i lata 😊.


Ściskam Was mocno !
Justyna

89 komentarzy:

  1. A to przede wszystkim gratuluję "pierwszego jubileuszu".:)Jestem pewna, ze takich setek będzie u ciebie mnóstwo. Jesteś bardzo twórczą osobą, to ogromna przyjemność czytać i oglądać twoje posty. Tu nie widzę żadnych niedociągnięć, panna jest piękna, jestem pod wrażeniem wykonania, zresztą przy tak dokładnym reasearch'u nie mogło być inaczej.:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuje bardzo Justynko :)). Oby tylko sił i czasu mi starczyło :)). Jesteś kochana, ale ja tam widzę te niedociągnięcia i juz wiem nad czym jeszcze popracować :)). Uściski!!!

      Usuń
  2. O!!! Justynko! W lubelskich strojach ludowych jestem "prawie" specjalistką:))) Strój krzczonowski jest mi doskonale znany i oddałaś go świetnie. Haft na rękawach koszuli, krzyżykowy, w typowych kolorach, pasy na spódnicy i zapasce, wianek - świetnie! Miałam nawet oryginalne elementy tego stroju, bo organizowałam kiedyś z moim mężem regionalną izbę w naszej szkole:)
    Cudowna laleczka - lubelanka, jak u nas mówią:)
    Uściski

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rety Izuniu, ale super!!!! A mi aż kamień z serca spadł bo właśnie tak myślałam czy ktoś będzie mógł go ocenić fachowym okiem :))). Gdybym wcześniej wiedziała skonsultowałabym z Tobą :)))). Ale jak już ty kochana napisałaś, że jest dobrze to jestem spokojniejsza i nie czepiam się już swojej pracy :)). Izby regionalne to świetna sprawa, funkcjonuje jeszcze u Was ? Ja mam ogromny sentyment do ludowości - po pierwsze studiowałam etnologię, po drugie miałam przygodę z zespołem folklorystycznym, a po trzecie praktyki studenckie w muzeach i skansenach, obcowanie wśród twórców dały mi mega powera chyba na resztę życia :))) Czasami myślę, że nie w tej epoce się urodziłam... Buziaki i ściskam mocno!!!

      Usuń
    2. Ja również kocham folklor i folk:) Izbę organizowaliśmy lata temu, była kilka lat, ale warunki lokalowe nie pozwoliły nam kontynuować i zbiory oddaliśmy do muzeum PPN - tam są pięknie wyeksponowane :)))

      Usuń
    3. No to mamy coś wspólnego Izuniu :)) No tak warunki lokalowe to częsty problem, ale fajnie że muzeum wzbogaciło się o nowe zbiory :)). Może kiedyś będzie mi dane zobaczyć. Piękny Wasz gest :). Miłego dnia kochana!!

      Usuń
  3. Coś pięknego. Stworzyłaś Justynko kolejną cudną regionalną lalę. Jestem pełna podziwu dla każdego detalu, każdego pociągnięcia pędzla. Cudna, po prostu cudna!!!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Moniczko dziękuje kochana :))) Nie ukrywam, że to właśnie wyzwanie w Art-piaskownicy mnie zmotywowało po raz kolejny :)). Ściskam Ciebie mocno i jeszcze raz dziękuję!!:))

      Usuń
  4. Jestem pełna podziwu, stworzyłaś kolejne cudo!
    Całusy! 😘

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Martynko dziękuje ślicznie :))) Buziaczki dla Ciebie!!:)

      Usuń
  5. Wspaniała lala, pięknie lepisz i nie daj sobie wmówić, ze jest inaczej :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Aguś dziękuję kochana! :)) Jak kiedyś o tym zapomnę to wrócę do posta i przeczytam Twój komentarz jeszcze raz :)). Buziaki!

      Usuń
  6. Co za wspaniała solna laleczka. Jestem nią zachwycona i Twoim talentem.Wszystko w Twojej pracy jest idealne.

    OdpowiedzUsuń
  7. Lubelanka przecudnej urody!!! Wykonanie mistrzowskie!!!Chylę czoło przed Twoimi umiejętnościami i serdecznie pozdrawiam!!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo, bardzo i jeszcze raz bardzo dziękuję :))) Moc serdeczności posyłam!!!

      Usuń
  8. Justynko kochana będę z Tobą do końca bloga i jeden dzień dłużej :)
    A laleczka jest śliczna i jaki ma piękny strój, super że tak dokładnie wszystko odzwierciedlasz.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Lidziu i dla tych słów warto blogować :))) Dziękuje kochana i moc uścisków przesyłam!!

      Usuń
  9. Pięknie i drobiazgowo ulepiona dziewczynka. Pozdrawiam :-).

    OdpowiedzUsuń
  10. Prześlicznie wykonałaś laleczkę! Jest wspaniała!!!

    OdpowiedzUsuń
  11. W dawnych, dawnych czasach była taka seria znaczków ze strojami ludowymi i jeśli dobrze pamiętam były też pocztówki . Cudna ta lalka brawo!!! Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Lucynko Twoje komentarze uwielbiam tak samo jak Twoje posty :) Zawsze coś ciekawego można się od Ciebie dowiedzieć :)) Poszerzasz mą wiedzę i za to dziękuję :)) Buziaki!

      Usuń
  12. Piękna lubelanka, precyzyjnie wykonana i dopieszczona w każdym szczególe!!! Uwielbiam Twoje rękodzieło Justynko! Ściskam zachwycona:))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Alinko dziękuje kochana :)) Buziaki i uściski posyłam Tobie :)

      Usuń
  13. Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuje Sylwio :)) Miłego wieczoru życzę!:)

      Usuń
  14. Gratulacje z okazji 100! Kolejnych Ci życzę!
    Piękna laleczka i ślicznie ubrana! Podziwiam bo chyba do lepienia nie mam cierpliwości, tym bardziej doceniam :))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Aniu bardzo dziekuję :)) Rzeczywiście troszkę cierpliwości potrzeba do masy solnej, chociaż zdarza się że i mi jej brakuje :))) Miłego dnia życzę!

      Usuń
  15. Piękna laleczka! Podziwiam dopracowanie detali! :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Dla mnie mistrzostwo (poraz kolejny!!!)
    Folkowe klimaty oddajesz przepięknie. Czuję się jakbym była w moim ulubionym sklepie "Folkstar":)))
    Podziwiam Twoją cierpliwość do szczegółów i pasję:)
    Buziaki:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Gosiu dziękuje kochana i widzę, że lubimy ten sam sklep :))) Fortune bym u nich zostawiła gdyby nie zdrowy rozsądek, zresztą jak w sklepie firmowym Bolesławca :))). Buziaki i miłego dnia życzę!

      Usuń
  17. This doll is wonderful, Justyna!
    It is gorgeous.
    Hugs from seville

    OdpowiedzUsuń
  18. Brawo 100 post, a panienka sliczna :) pozdrowionka

    OdpowiedzUsuń
  19. Uwielbiam Twoje zainteresowanie folklorem :):):) bardzo rzetelnie i z entuzjazmem podchodzisz do tematu :) Po raz kolejny podziwiam także szczegóły... Strój jest rewelacyjny:) Ba! Cała dziewczyna jest po prostu super :) Aż mnie samej zachciało się założyć taką sukienkę ;) ;)
    Przy okazji dziękuję za przygotowanie pracy w ramach wyzwania w Art Piaskownicy :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Justynko dziękuje bardzo :)) Od zawsze lubię tematy ludowe, dlatego wybrałam taki a nie inny mój pierwszy kierunek studiów :)) A stroje ludowe są cudne, ale niekiedy bardzo ciężkie! Kiedyś tańczyłam w zespole folklorystycznym więc miałam przyjemność różne stroje mieć na sobie :)). Dzięki nim można poczuć się na prawdę wyjątkowo i pięknie :)) Buziaki i jeszcze raz dziękuję!!

      Usuń
  20. Figurka wyszła pięknie, mazz talent :)

    OdpowiedzUsuń
  21. Magia kolorów :-)
    Piękna, dopracowana postać, a malowanie to mistrzostwo świata!
    Podziwiam i pozdrawiam serdecznie 😃

    OdpowiedzUsuń
  22. Gratuluję 100 posta!!! to taki mały jubileusz!
    Cudna dzieweczka Ci wyszła ;)

    OdpowiedzUsuń
  23. Wow!! She's so stunning!! I love her colorful dress and beads!! Her face is beautiful!! Congrats on 100 posts!! Have a great day!! Big hugs :)

    Lisa
    A Mermaid's Crafts

    OdpowiedzUsuń
  24. prześliczna dziewczyna! rączki są super, a kolory bardzo energetyczne :)
    podziwiam detale, które oddałaś i wielkie brawa za Twoje przygotowania w temacie strojów ludowych tego regionu - rzetelne podejście, które się chwali!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Justynko dziękuje kochana :)) Myślałam jeszcze o stroju biłgorajskim, ale nie jest tak kolorowy i cudny jak ten :)) Uściski i miłego dnia życzę!

      Usuń
    2. faktycznie, jest zdecydowanie mniej dekoracyjny, ale znając Ciebie - z pewnością byłby uroczy :)

      Usuń
  25. Gratuluję 100 posta.
    Wniosłaś w blogowe życie dużo koloru.
    Lalka cudna. Ta bardzo dokładnie ją zrobiłas, to gładkie lico :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Basiu dziękuję ślicznie! Bardzo mi miło :))). I zapraszam do mojego kolorowego świata o każdej porze :)). Miłego dnia życzę!

      Usuń
  26. Wspaniała dziewczyna, podziwiam Justynko misterność wykonania. Gratulacja z okazji setnego posta, oby jak najwięcej było tych setek, bo pokazujesz prawdziwe cudeńka. Pozdrawiam i ściskam serdecznie.:)

    OdpowiedzUsuń
  27. Justynko szacun za to malowanie, jest GENIALNE!!! i on robi całą pracę. Świetna figurka i jak dla mnie to bezapelacyjne podium !
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Aniu dziękuje kochana!! Twoje ciepłe słowo zawsze mnie bardzo cieszy :)). Dla mnie udział w wyzwaniach to przede wszystkim sposób na świetną zabawę, poznanie puktu widzenia innych uzdolnionych osób, pokonywanie własnych barier twórczych, rozwinięcie kreatywności oraz poszukiwanie nowych form i rozwiązań :)) To taki mój mały "twórczy motywator" :)) Buziaki i dziękuje również, że tak wysoko oceniasz moją Dziewczynę z Lubelszczyzny :))

      Usuń
  28. O matko, jakie to cudeńko, gratuluję talentu ☺☺

    OdpowiedzUsuń
  29. piękne! trzymam kciuki za wygraną i gratuluję okrągłej 100-tki ;*

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję bardzo :)) Najważniejsza jest świetna zabawa i możliwość wyrażenia tego co siedzi w głowie :)). Buziaki!

      Usuń
  30. muito interessante !!
    gosto muito do folclore polonês, que tem boa influência por aqui onde moro.
    grande abraço.
    :o)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Muito obrigado :)) Fiquei muito feliz com o seu comentário :)) Obrigado por apreciar o folclore polonês :))
      grande abraço.

      Usuń
  31. Justyś, no co ja mam napisać na widok takiej cudowności? Masz ogromny talent, bo widać, że Twoje prace to miks zdolności złotych raczek i pasji wrażliwego, artystycznego serca.
    Ściskam mocno.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Małgosiu, ale mi pięknie napisałaś... dziękuje kochana!!! Oj to serce czasami za bardzo jest wrażliwe :)) Buziaczki i miłego dnia życzę!!!

      Usuń
  32. Jest cudowna, jestem pełna podziwu takiego wykonania, super :)

    OdpowiedzUsuń
  33. Piękna i kolorowa! I ile ciekawostek do tego! :)

    OdpowiedzUsuń
  34. Justynko,setka już za Tobą,teraz już pójdzie z górki 🙂
    Twoja laleczka jest cudna,ten strój,tak pięknie na niej wygląda,napatrzeć się nie mogę !!! Masz wielki talent Justynko :)
    Przesyłam uściski.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Marylko kochana oby już z górki było :))) Dziękuję za ciepłe słowa :)) Ściskam Ciebie bardzo mocno!!!!

      Usuń
  35. piękna i tak dokładnie odwzorowana! pozdrawiam cieplutko:)

    OdpowiedzUsuń
  36. A to ciekawe wyzwanie i to z mojego podwórka!!! Jestem na prawdę pod wielkim wrażeniem tak dogłębnej analizy regionalnych lubelskich ubiorów. Dowiedziałam się sporo ciekawych rzeczy. Twoją pannę solniaczkę wystroiłaś cudownie. Zarówno cały strój jak i jego poszczególne elementy takie jak korale, zapaska, haftowana koszula, serdaczek to prawdziwe mistrzostwo! Wisienką na głowie jest kolorowy wianek z kwiatków:)
    Cały czas myślę na tym wyzwaniem tylko szkoda,że żadne pomysły nie przychodzą mi do głowy:(
    100 postów to wielkie osiągnięcie! Z całego serca życzę ci aby wena twórcza nigdy Cię nie opuściła a tworzenie nowych dzieł sztuki nieustannie dostarczały Ci radość i zadowolenie:)
    Ślę pozytywne fluidy:))) Bożena

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bożenko dziękuje kochana za te ciepłe słowa :))) Bożenko koniecznie przyłącz się do zabawy. Tak piękne rzeczy robisz na drutach i szydełku, że nie może Ciebie zabraknąć. Czas jest do 6 kwietnia. Bożenko urok takich zabaw polega na tym, że dziewczyny z DT podają temat, a my tworzymy jak nam serce podpowiada i jak interpretujemy go. To może być tylko jeden konkretny motyw, fragment całości byle nawiązywał do tematu wyzwania :)). Kochana poszperaj trochę w internecie, może coś Ciebie zainspiruje co wyróżnia Lubelszczyznę i jest dla niej charakterystyczneze!! A jak będziesz miała problem z umieszczeniem banerka u siebie na blogu i dodania linka to zawsze możesz do mnie napisać, chętnie Tobie pomogę i powiem jak to zrobić :)) Możesz na mnie liczyć :)). Buziaczki kochana i miłego dnia zyczę!!! I koniecznie pomyśl nad zabawą :)).

      Usuń
    2. O i jeszcze przypomniało mi się :))) Bożenko zajrzyj tutaj http://szuflada-szuflada.blogspot.com/2019/03/otworz-szuflade-w-marcu.html
      Wyzwanie idealne dla Ciebie :))) I pamiętaj jakby co to pisz :))

      Usuń
  37. Wspaniała laleczka! Pięknie by wyglądały lale w strojach ze wszystkich regionów Polski, pewnie kiedyś powstaną?
    Gratuluję Justynko 100 posta i pozdrawiam wiosennie:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Aniu dziękuję kochana ❤. Nie myślałam o tym , ale może to jest i pomysł? Kusi mnie jeszcze ulepić Łowiczankę i Krakowiankę ;)). Buziaki i miłego dnia życzę!

      Usuń
  38. O kurczaki ale kapitalne! Bardzo ładna panienka z masy solne.

    OdpowiedzUsuń
  39. Чудесная работа! Костюм великолепно передан! Очень узнаваем! Спасибо за участие в задании блога Аrt piaskownica! Удачи:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Большое спасибо :)) Приятно мне :)) С уважением!

      Usuń
  40. Niesamowita praca! Wprost nie mogę uwierzyć, że coś tak banalnego, jak masa solna, może mieć taką formę! Rewelacja! Dzięki za udział w wyzwaniu Art-Piaskownicy.

    OdpowiedzUsuń
  41. Cudowne są te twoje lale:) Śliczna:) Dziękuję za udział w wyzwaniu Art-Piaskownicy.

    OdpowiedzUsuń

Moi Drodzy! Bardzo dziękuję Wam za obecność, a także każdy życzliwy komentarz, który sprawia mi ogromną radość oraz motywuje do dalszego blogowania i tworzenia :).